Σοβαρά ερωτήματα επάρκειας των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ ώστε να διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του και άρα τελικά η δυνατότητά του να επικυρώσει την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, εγείρει η Κομισιόν. Η απάντηση του Μαξίμου κάνει λόγο για "μνημείο διαστρέβλωσης" από την Μ. Σπυράκη, ενώ εκτιμά πως "η Κομισιόν επιβεβαιώνει πλήρως τη διαδικασία που έχει ακολουθήσει η κυβέρνηση στο θέμα της αδειοδότησης".
Νωρίτερα, ο αρμόδιος Επίτροπος για την ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία, κ. Γκίντερ Έτινγκερ, σε απάντησή του σε ερώτηση της Ευρωβουλευτού της Νέας Δημοκρατίας και του ΕΛΚ κυρία Μαρίας Σπυράκη, αναδεικνύει τρία θέματα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση:
Α: Εξηγεί ότι οι «επαρκείς ρυθμιστικές εξουσίες» του ΕΣΡ είναι βασικό κριτήριο για την ανεξαρτησία του και άρα για τη δυνατότητά του να ασκεί αμερόληπτα τις αρμοδιότητές του, μεταξύ των οποίων είναι η τελική έγκριση της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών. Δεδομένου ότι με βάση το νόμο για τις τηλεοπτικές συχνότητες που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, κομβικές αρμοδιότητες του ΕΣΡ που αφορούν και στην αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών έχουν μεταφερθεί στον υπουργό Επικρατείας, εμφανώς το ΕΣΡ δεν διαθέτει επαρκή δυνατότητα ώστε να προχωρήσει με ανεξαρτησία στην αδειοδότηση.
Α: Εξηγεί ότι οι «επαρκείς ρυθμιστικές εξουσίες» του ΕΣΡ είναι βασικό κριτήριο για την ανεξαρτησία του και άρα για τη δυνατότητά του να ασκεί αμερόληπτα τις αρμοδιότητές του, μεταξύ των οποίων είναι η τελική έγκριση της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών. Δεδομένου ότι με βάση το νόμο για τις τηλεοπτικές συχνότητες που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, κομβικές αρμοδιότητες του ΕΣΡ που αφορούν και στην αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών έχουν μεταφερθεί στον υπουργό Επικρατείας, εμφανώς το ΕΣΡ δεν διαθέτει επαρκή δυνατότητα ώστε να προχωρήσει με ανεξαρτησία στην αδειοδότηση.
Β: Επιβεβαιώνει ότι βρίσκεται σε εξέλιξη αλληλογραφία της Κομισιόν με την ελληνική κυβέρνηση στο πλαίσιο της έρευνας που διεξάγεται σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, λόγω της ενδεχόμενης αναμετάδοσης από τον πάροχο ERT-Net τηλεοπτικών προγραμμάτων που δεν επιδιώκουν στόχους γενικού συμφέροντος (πιθανή παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού).
Γ: Εγείρει ερωτήματα σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του παρόχου δικτύου ERT-Net, καθώς τα κράτη μέλη υποχρεούνται να διασφαλίζουν τον σαφή και κατάλληλο διαχωρισμό δραστηριοτήτων μεταξύ δημόσιας και μη δημόσιας υπηρεσίας περιλαμβανομένου του σαφούς διαχωρισμού των λογαριασμών.
Ολόκληρη η ερώτηση της Μαρίας Σπυράκη έχει ως εξής:
Ο νόμος που ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων σχετικά με το τηλεοπτικό ψηφιακό τοπίο στην Ελλάδα θέτει μια σειρά από προϋποθέσεις, περιορισμούς και υποχρεώσεις για τη χορήγηση αδειών χρήσης περιεχομένου.
Γ: Εγείρει ερωτήματα σχετικά με το ιδιοκτησιακό καθεστώς του παρόχου δικτύου ERT-Net, καθώς τα κράτη μέλη υποχρεούνται να διασφαλίζουν τον σαφή και κατάλληλο διαχωρισμό δραστηριοτήτων μεταξύ δημόσιας και μη δημόσιας υπηρεσίας περιλαμβανομένου του σαφούς διαχωρισμού των λογαριασμών.
Ολόκληρη η ερώτηση της Μαρίας Σπυράκη έχει ως εξής:
Ο νόμος που ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων σχετικά με το τηλεοπτικό ψηφιακό τοπίο στην Ελλάδα θέτει μια σειρά από προϋποθέσεις, περιορισμούς και υποχρεώσεις για τη χορήγηση αδειών χρήσης περιεχομένου.
Μεταφέρει, μεταξύ άλλων, την αρμοδιότητα αδειοδότησης από την ανεξάρτητη ρυθμιστική αρχή (Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης) στον Υπουργό αρμόδιο για τα ΜΜΕ και προβλέπει τη σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας για την ανάπτυξη δικτύου επίγειας ψηφιακής εκπομπής υπό την ονομασία ERT-Net, η οποία θα λειτουργεί ως θυγατρική της ΕΡΤ, δηλαδή της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης. Η θυγατρική αυτή θα παρέχει υπηρεσίες, πέρα από την μητρική της εταιρεία, και σε εμπορικούς πελάτες, ανταγωνιζόμενη με αυτό τον τρόπο τους ιδιώτες παρόχους δικτύου.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Κατά πόσο συνάδει η αυξανόμενη έκταση της κυβερνητικής εμπλοκής με την ισχύουσα κοινοτική θεώρηση σχετικά με την ανεξάρτητη ρύθμιση των μέσων ενημέρωσης και την προστασία της ελευθερίας των μέσων ενημέρωσης και του πλουραλισμού στην Ελλάδα;
2. Κατά πόσο συνάδει η απουσία αυστηρού λειτουργικού διαχωρισμού και διαφανούς κοστολόγησης μεταξύ της δημόσιας υπηρεσίας και των εμπορικών μονάδων της ΕΡΤ με τους ευρωπαϊκούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις;
3. Υπήρξε αλληλογραφία ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις ελληνικές αρχές σχετικά με την ERT-Net και, εάν ναι, ποιo είναι το ακριβές της περιεχόμενο;
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Κατά πόσο συνάδει η αυξανόμενη έκταση της κυβερνητικής εμπλοκής με την ισχύουσα κοινοτική θεώρηση σχετικά με την ανεξάρτητη ρύθμιση των μέσων ενημέρωσης και την προστασία της ελευθερίας των μέσων ενημέρωσης και του πλουραλισμού στην Ελλάδα;
2. Κατά πόσο συνάδει η απουσία αυστηρού λειτουργικού διαχωρισμού και διαφανούς κοστολόγησης μεταξύ της δημόσιας υπηρεσίας και των εμπορικών μονάδων της ΕΡΤ με τους ευρωπαϊκούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις;
3. Υπήρξε αλληλογραφία ανάμεσα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις ελληνικές αρχές σχετικά με την ERT-Net και, εάν ναι, ποιo είναι το ακριβές της περιεχόμενο;
Ολόκληρη η απάντηση του Επιτρόπου Έτινγκερ εξ ονόματος της Κομισιόν έχει ως εξής:
«Η ανεξαρτησία των ρυθμιστικών φορέων του οπτικοακουστικού τομέα έχει πολύ μεγάλη σημασία για την αμερόληπτη εφαρμογή των κανόνων περί οπτικοακουστικών μέσων(1). Όσον αφορά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, η ανεξαρτησία των ρυθμιστικών φορέων θεωρείται σημαντική για τη διατήρηση της ελευθερίας και της πολυφωνίας τους(2). Για την αξιολόγηση της ανεξαρτησίας των ρυθμιστικών φορέων, συναφή κριτήρια είναι το αν διαθέτουν επαρκείς ρυθμιστικές εξουσίες και αν δεν δεσμεύονται από οδηγίες(3). Σε αντίθεση με τα πλαίσια για τις τηλεπικοινωνίες, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες, την ενέργεια ή την προστασία των δεδομένων, η οδηγία για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων (οδηγία ΥΟΑΜ) δεν περιλαμβάνει ρητή υποχρέωση για τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν ανεξάρτητο ρυθμιστικό φορέα, εάν αυτός δεν υπάρχει ήδη.
Το άρθρο 4 της οδηγίας 2006/111/ΕΚ για τη διαφάνεια και τα σημεία 60 έως 62 της ανακοίνωσης για τις ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις (ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις στη δημόσια ραδιοτηλεόραση, ΕΕ C 257 της 27.10.2009, σ. 1) απαιτούν από τα κράτη μέλη να διασφαλίζουν τον σαφή και κατάλληλο διαχωρισμό δραστηριοτήτων μεταξύ δημόσιας και μη δημόσιας υπηρεσίας περιλαμβανομένου του σαφούς διαχωρισμού των λογαριασμών.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής επιθυμούν να λάβουν διευκρινίσεις ως προς τις συνθήκες υπό τις οποίες ο πάροχος δικτύου ERT-Net θα αναμετέδιδε πρόγραμμα τηλεοπτικού περιεχομένου παρόχων που δεν επιδιώκουν στόχους γενικού συμφέροντος, καθώς και ως προς το καθεστώς ιδιοκτησίας της ERT-Net. Όσον αφορά τις σχετικές με τις κρατικές ενισχύσεις πτυχές του ίδιου ζητήματος, οι υπηρεσίες της Επιτροπής προώθησαν στις ελληνικές αρχές σχετική καταγγελία για να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους, διαδικασία που εξακολουθεί να εκκρεμεί εντός των προβλεπόμενων χρονικών ορίων. Πριν λάβουν και αξιολογήσουν τις εν λόγω παρατηρήσεις, οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν μπορούν να τοποθετηθούν επί του θέματος. Η Επιτροπή δεν αποκαλύπτει τα έγγραφα που αποτελούν μέρος εκκρεμούς διαδικασίας».
«Η ανεξαρτησία των ρυθμιστικών φορέων του οπτικοακουστικού τομέα έχει πολύ μεγάλη σημασία για την αμερόληπτη εφαρμογή των κανόνων περί οπτικοακουστικών μέσων(1). Όσον αφορά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, η ανεξαρτησία των ρυθμιστικών φορέων θεωρείται σημαντική για τη διατήρηση της ελευθερίας και της πολυφωνίας τους(2). Για την αξιολόγηση της ανεξαρτησίας των ρυθμιστικών φορέων, συναφή κριτήρια είναι το αν διαθέτουν επαρκείς ρυθμιστικές εξουσίες και αν δεν δεσμεύονται από οδηγίες(3). Σε αντίθεση με τα πλαίσια για τις τηλεπικοινωνίες, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες, την ενέργεια ή την προστασία των δεδομένων, η οδηγία για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων (οδηγία ΥΟΑΜ) δεν περιλαμβάνει ρητή υποχρέωση για τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν ανεξάρτητο ρυθμιστικό φορέα, εάν αυτός δεν υπάρχει ήδη.
Το άρθρο 4 της οδηγίας 2006/111/ΕΚ για τη διαφάνεια και τα σημεία 60 έως 62 της ανακοίνωσης για τις ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις (ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις στη δημόσια ραδιοτηλεόραση, ΕΕ C 257 της 27.10.2009, σ. 1) απαιτούν από τα κράτη μέλη να διασφαλίζουν τον σαφή και κατάλληλο διαχωρισμό δραστηριοτήτων μεταξύ δημόσιας και μη δημόσιας υπηρεσίας περιλαμβανομένου του σαφούς διαχωρισμού των λογαριασμών.
Οι υπηρεσίες της Επιτροπής επιθυμούν να λάβουν διευκρινίσεις ως προς τις συνθήκες υπό τις οποίες ο πάροχος δικτύου ERT-Net θα αναμετέδιδε πρόγραμμα τηλεοπτικού περιεχομένου παρόχων που δεν επιδιώκουν στόχους γενικού συμφέροντος, καθώς και ως προς το καθεστώς ιδιοκτησίας της ERT-Net. Όσον αφορά τις σχετικές με τις κρατικές ενισχύσεις πτυχές του ίδιου ζητήματος, οι υπηρεσίες της Επιτροπής προώθησαν στις ελληνικές αρχές σχετική καταγγελία για να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους, διαδικασία που εξακολουθεί να εκκρεμεί εντός των προβλεπόμενων χρονικών ορίων. Πριν λάβουν και αξιολογήσουν τις εν λόγω παρατηρήσεις, οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν μπορούν να τοποθετηθούν επί του θέματος. Η Επιτροπή δεν αποκαλύπτει τα έγγραφα που αποτελούν μέρος εκκρεμούς διαδικασίας».
Η απάντηση του Μαξίμου
Σε δελτίο Τύπου η κυβέρνηση αναφέρει πως η Κομισιόν "επιβεβαιώνει πλήρως τη διαδικασία που έχει ακολουθήσει η κυβέρνηση στο θέμα της αδειοδότησης" και πως "η κυρία Σπυράκη αναζητούσε επιχειρηματολογία για να βάλει εμπόδια στην αδειοδότηση των ιδιωτικών καναλιών και κατάφερε ακριβώς το αντίθετο".
Ολόκληρο το δελτίο Τύπου της κυβέρνησης:
"Μνημείο διαστρέβλωσης αποτελεί το σημερινό δελτίο Τύπου της πρώην δημοσιογράφου του Mega, κυρίας Μαρίας Σπυράκη, με το οποίο η νυν Ευρωβουλευτής της ΝΔ ανακαλύπτει ότι «Σοβαρά ερωτήματα επάρκειας των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ ώστε να διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του και άρα τελικά η δυνατότητά του να επικυρώσει την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, εγείρει η Κομισιόν».
Διότι, όποιος διαβάσει την απάντηση του αρμόδιου Επίτροπου για την ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία, κ. Γκίντερ Έτινγκερ, σε ερώτηση της κυρίας Σπυράκη θα διαπιστώσει ότι –αντίθετα με τα όσα ισχυρίζεται η ίδια στην ανακοίνωσή της- η Κομισιόν επιβεβαιώνει πλήρως τη διαδικασία που έχει ακολουθήσει η κυβέρνηση στο θέμα της αδειοδότησης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Επίτροπος, «η οδηγία για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων (οδηγία ΥΟΑΜ) δεν περιλαμβάνει ρητή υποχρέωση για τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν ανεξάρτητο ρυθμιστικό φορέα, εάν αυτός δεν υπάρχει ήδη»! Με άλλα λόγια, ο αρμόδιος Επίτροπος ξεκαθαρίζει πως –σε ό,τι αφορά την κοινοτική νομοθεσία- η Ελλάδα θα μπορούσε καν να μην διαθέτει ΕΣΡ! Παρά ταύτα, η πρώην δημοσιογράφος του Mega και νυν Ευρωβουλευτής της ΝΔ «ανακαλύπτει» προβλήματα επάρκειας των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ (που, σε ό,τι αφορά στην Κομισιόν θα μπορούσε και να μην υπάρχει!) σχετικά με την αδειοδότηση…
Από την απάντηση του Επιτρόπου, πάντως, είναι σαφές ότι το εύρος των αρμοδιοτήτων –αν, δηλαδή, θα περιλαμβάνει την αδειοδότηση κ.λπ.)- της τυχόν υφιστάμενης εθνικής ρυθμιστικής αρχής στη συγκεκριμένη αγορά (εν προκειμένω του ΕΣΡ) εναπόκειται στον εθνικό νομοθέτη. Αρα, στην περίπτωση της Ελλάδας, στον συνταγματικό νομοθέτη, ο οποίος αποδίδει αποκλειστικά στο ΕΣΡ μόνο την αρμοδιότητα ελέγχου και επιβολής κυρώσεων.
Όμως, η απάντηση του Επιτρόπου είναι πολύτιμη για το δημόσιο διάλογο που διεξάγεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα γύρω από το θέμα των τηλεοπτικών αδειών και για έναν ακόμη λόγο. Διότι αποστομώνει όσους ισχυρίζονται ότι η Κομισιόν έχει αποδεχθεί καταγγελίες για δήθεν «σοβαρές παραβιάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας» από τη διαδικασία με την οποία η ελληνική κυβέρνηση προωθεί το διαγωνισμό για τις άδειες. Επ’ αυτού, η απάντηση του κ. Έτινγκερ δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολίας: «Οι υπηρεσίες της Επιτροπής επιθυμούν να λάβουν διευκρινίσεις ως προς τις συνθήκες υπό τις οποίες ο πάροχος δικτύου ERT-Net θα αναμετέδιδε πρόγραμμα τηλεοπτικού περιεχομένου παρόχων που δεν επιδιώκουν στόχους γενικού συμφέροντος, καθώς και ως προς το καθεστώς ιδιοκτησίας της ERT-Net». Καμία σχέση με τον διαγωνισμό για τις άδειες! Αλλά ακόμη και για αυτό το ζήτημα –που δεν υπάγεται στην αρμοδιότητα του υπουργείου Επικρατείας- ο Επίτροπος διευκρινίζει ότι «οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν μπορούν να τοποθετηθούν επί του θέματος» πριν λάβουν τις σχετικές παρατηρήσεις των ελληνικών αρχών.
Δεδομένου ότι η κυρία Σπυράκη «πήγε για μαλλί και βγήκε κουρεμένη», αφού αναζητούσε επιχειρηματολογία προκειμένου να βάλει εμπόδια στην αδειοδότηση των ιδιωτικών καναλιών και κατάφερε ακριβώς το αντίθετο, καλείται πλέον η ΝΔ και ο νέος της αρχηγός να τοποθετηθούν ξεκάθαρα: Επιθυμούν να προχωρήσει ο διαγωνισμός που θέτει τέρμα στο 25ετές καθεστώς ανομίας των ιδιωτικών καναλιών στην Ελλάδα; Ή απώτερος στόχος τους είναι να διατηρηθεί το status quo που εκθέτει διεθνώς τη χώρα μας ως το μόνο κράτος μέλος της Ε.Ε. το οποίο ουδέποτε υλοποίησε οποιαδήποτε επίσημη διαδικασία και διατήρησε το καθεστώς των προσωρινών αδειών των ιδιωτικών καναλιών επί 25 χρόνια;"
liberal.gr